Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Kesusasteraan
Tajuk : Ke Puncak Jaya
Kelas : Tahun 5 Jasmine
Tarikh : 19 April 2011 (Selasa)
Masa : 8.00-9.00 pagi (60 minit)
Bilangan murid : 35 orang
Objektif Pelajaran : 1. Menyatakan ciri sajak yang dipelajari
2. Mengecam diksi,istilah dan ayat yang memberikan kesan
3. Menjawab soalan pemahaman dengan betul
Hasil Pembelajaran : Di akhir sesi pembelajaran ini,murid dapat ;
A. Kognitif/ Menguasai isi kandungan
a. Murid akan dapat memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks
prosa dan puisi dengan menyatakan alasan
prosa dan puisi dengan menyatakan alasan
B. Psikomotor / Membina kemahiran saintifik
a. Murid dapat mengenal ciri-ciri puisi tradisional dan moden dengan
menjawab soalan pemahaman yangn berpandukan sajak.
menjawab soalan pemahaman yangn berpandukan sajak.
C. Afektif / Mengamalkan sikap saintifik/Nilai murni
a. Murid akan dapat memilih diksi yang sesuai untuk
menyampaikan sesuatu cerita dengan baik dan berkesan.
Senarai istilah/Konsep/Prinsip/Hukum/ Teori : Menggapai,impian
,berjambak,mencapai,memegang dan berkarang-
karang
Bahan bantu Mengajar : Slaid powerpoint,borang pengurusan grafik dan lembaran kerja
Pengetahuan Sedia ada :
1. Murid-murid telah mengikuti pertandingan bersajak atau bercerita di sekolah mereka.
2. Murid sudah mengetahui cara-cara mendeklamasikan sajak dan bercerita melalui
pertandingan seumpamanya di sekolah.
pertandingan seumpamanya di sekolah.
3. Bagi murid yang tidak menyertai pertandingan,mereka juga telah menyaksikan
pertandingan seumpamanya.
pertandingan seumpamanya.
Langkah-langkah pengajaran:
Fasa | Isi Kandungan | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Nota | |
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||
Permulaan/ Mencungkil Idea (5minit) | Memaparkan sajak | 1. Guru mengemukakan soalan . - Apakah jenis teks yang anda lihat? - Pernahkah anda mendeklamasikan sajak? 2. Kaitkan jawapan murid dengan isi pelajaran. - | 1.Murid memberi respon terhadap soalan guru. 2.Sumbang saran | Teknik Penyoalan seluruh kelas Slaid Sajak - - r |
Menstruktur /Menstruktur semula (15 minit) | Bacaan sajak | 1.Guru mendeklamasikan sajak dengan sebutan,intonasi dan gaya yang betul. 2.Memilih beberapa orang murid secara rawak bagi mendeklamasikan sajak . 3.Minta murid menyenaraikan perkataan yang sukar difahami . 4.Menyemak maksud perkataan yang diberikan oleh murid secara spontan. | 1. Murid mendeklamasikan sajak dengan cara mereka sendiri secara individu. 2.Mencatat perkataan yang sukar difahami dan merujuk kamus bagi mencari makna perkataan tersebut. 3. Menyatakan maksud perkataan yang telah dicari dalam kamus. | Slaid sajak Sikap saintifik dan nilai murni: Penglibatan murid secara aktif. |
Aplikasi idea Fasa 3 (20 minit) | Aktiviti kumpulan Mengecam diksi,ayat /istilah dan ayat yang memberikan kesan. | 1. Memberi penerangan ringkas tentang aktiviti kumpulan Persoalan utama : i. Ciri sajak ii. Membincangkan ayat-ayat dicetak berwarna untuk menyatakan kesan dan memberikan alasan. 2. Bertindak memperbetulkan jawapan murid yang dibentangkan | 1. Murid membuat aktiviti kumpuan dengan melengkapkan borang grafik yang diberikan. 2. Membentangkan hasil kerja kumpulan untuk dibincangkan dan diperbetulkan bersama guru. | Borang Pengurusan Grafik |
Fasa 4 (15 minit) | Aktiviti bertulis | 1. Guru mengedarkan lembaran kerja bertulis kepada murid iaitu menjawab soalan pemahaman. | 1. Murid membuat latihan bertulis yang diberikan secara individu. | Lembaran kerja |
Penutup (5 minit) | Merumus isi pelajaran | 1. Guru merumuskan isi pelajaran dan menerapkan nilai murni. | 1. Murid memberi respon. |
Refleksi :
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan seperti yang dirancang.Semasa set induksi,murid begitu teruja melihat teks yang ditunjukkan dengan elemen-elemen bunyi yang saya masukkan dalam slaid powerpoint. Saya menggunakan muzik latar nyanyian Kitaro .Sebaik sahaja saya mengemukakan soalan ,murid dapat mengecam teks yang mereka lihat.Begitu mudah sekali saya terus mengaitkan jawapan murid dengan isi pelajaran.Murid begitu meminati muzik Kitaro yang saya gunakan.Saya juga bersemangat untuk mendeklamasikan sajak dengan muzik Kitaro tersebut.Minat yang ditunjukkan oleh murid saya manfaatkan dengan mendeklamasikan sajak dengan sebutan,intonasi dan gaya yang betul.Selepas itu saya memilih beberapa orang murid secara rawak untuk mendeklamasikan sajak.Apa yang dapat saya perhatikan,murid lelaki dapat mendeklamasikan sajak dengan baik berbanding murid perempuan.Kelemahan hanyalah pada penekanan atau penegasan suara murid pada baris-baris tertentu dalam sajak.Namun mereka telah menunjukkan persembahan yang cukup membanggakan.Apabila diminta menyenaraikan perkataan yang sukar dalam sajak,murid telah menyenaraikan beberapa perkataan seperti menggapai,berjambak dan berkarang-karang.Saya melatih murid mencari perkataan tersebut dengan menggunakan Kamus.Kamus di sekolah agak terhad.Oleh itu tidak semua murid berkesempatan untuk melakukan aktiviti mencari makna dalam kamus.Bagi memudahkan murid-murid,saya juga mendedahkan kepada mereka tentang kamus elektronik.Ianya amat mudah difahami oleh mereka.Kelemahan yang dapat dikenal pasti semasa sesi pengajaran dan pembelajaran ialah murid tidak dapat menghayati sajak kerana sajak ini banyak menggunakan bahasa sastera.Tidak semua murid berbakat dalam menghayati dan mendeklamasikan sajak dengan baik.Walaubagaimanapun,murid-murid dapat mengenal antara nada sajak atau pantun.Sebagai kesinambungan daripada isi pelajaran pada hari ini,saya telah meminta murid-murid untuk berlatih mendeklamasikan sajak di rumah untuk dipertandingkan pada sesi pembelajaran seterusnya.